FORMULA KHALID TELUS (Sinar Harian 9-8-2010)

8/23/2010 10:04:00 PG at 8/23/2010 10:04:00 PG

PELAN PEMBANGUNAN KAMPUNG BARU PAKATAN RAKYAT

BAWA KONSEP TABUNG AMANAH

KUALA LUMPUR, Konsep Tabung Amanah dijangka memberi pulangan maksimum dengan status pemilikan tanah milik Melayu tidak terjejas sekiranya pembangunan secara total dibuat dalam menyelesaikan kemelut pembangunan Kampung Baru.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, penubuhan Tabung Amanah akan mewujudkan kepada 2 jenis saham melibatkan saham tanah dan saham sewa. Ia alternatif terbaik menjadikan kawasan berkenaan kekal milik Melayu sepenuhnya.

Menurutnya, untuk merealisasikan usaha berkenaan, perlu ada kesepakatan antara semua pemilik dan pewaris tanah.

"Kenapa saya nak masuk campur? Ia kerana saya ada pengalaman dalam skim amanah. Daripada pengalaman-pengalaman ini, saya memperoleh gaji yang mahal dan pastinya tujuan saya untuk memberitahu bagaimana caranya (untuk membangunkan kampung Baru).

"Saya pernah cadangkan konsep ini dahulu tetapi masa itu tidak diterima memandagkan pasaran saham kita cukup baik", katanya semasa memberikan taklimat Pelan alternatif Pembangunan kampung Baru di Kelab Sultan Sulaiman disini, semalam.

Tambah Abdul Khalid, konsep Tabung Amanah yang menjaga kepentingan pemilik dan pewaris tanah diharap membuka minda penduduk kawasan berkenaan dengan berfikiran matang.

"Saham A iaitu tanah tidak boleh ditukar milik kepada bukan bumiputera manakala saham B, sewa melibatkan bangunan yang dinilai mengikut potensi pendapatan dari ruang penyewaan hasil pembangunan dirancang", katanya sambil menambah pemilik dan pewaris setuju akan menandatangani Surat Ikatan Amanah.

Khalid turut memberi jaminan Lembaga Pentadbiran Penempatan Pertanian Melayu (MAS) Kampung Baru akan dilibatkan dalam Tabung Amanah berkenaan selaku ahli pemegang amanah bersama individu berkelayakkan dan berpengalaman yang terdiri daripada anak jati Kampung Baru.

"Konsep ini akan menyelesaikan masalah yang mana pemilikkan Kampung Baru ini sudah masuk generasi keempat dan salah satu usahanya pemilikan itu kalau dimasukkan dalam saham dan unit ia boleh dibahagikan dengan tidak memberi kesan pada fizikal tanah dikawasan tersebut.

"Saya ia beri peluang kita cari penyelesaian pembangunan Kampung Baru dengan tertib sambil mengambil kira keinginan, kebudayaan dan keaslian Kampung Baru dan konsep bandar berteraskan Islam. Ia dijangka menarik minat pemilik tanah untuk sama membangunkan Kampung Baru," katanya.

Pihaknya turut tidak mempunyai masalah bekerjasama dengan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik raja Zainal Abidin bagi kepentingan orang Melayu di situ.

"Saya boleh bekerjasama dengan Menteri Wilayah. Kalau nak tolong, boleh tolong. Saya tiada kepentingan disini. Saudara-saurada semua bukan undi saya di sini, saya di Parlimen Bandar Tun Razak. Tetapi saya berniat untuk membantu.

Kita tidak mahu tanah kita orang Melayu) dijual kepada orang lain. Saya akan tunjukkan nanti kira-kiranya.

"Saya tahu dan faham ada sesetengah tidak sabar, cakap banyak tapi tak buat. Macam mana mahu buat kalau semua tidak setuju. Semua kena ambil kira," katanya.

Pelan Alternatif tersebut akan diselia Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) yang akan mencari perunding terpilih bagi menyediakan pelan untuk diimplementasikan.

"Jika PKNS tidak bagus, kita tidak lantik mereka. Kalau orang Kampung Baru jadi pemaju disini, ia boleh dibincangkan supaya pemaju tersebut lebih ikhlas memajukan tanah mereka sendiri,"katanya.

Sementara itu , Ahli parlimen Titiwangsa, Dr, Lo'Lo Ghazali berkata, pihaknya akan menghantar memorundum kepada Kementerian Wilayah Pesekutuan dan Kesejahteraan Bandar bagi memasukkan penubuhan badan amanah bersama Perbadanan Pembangunan Kampung Baru.

0 comments: